Als iemand met een eigen bedrijf is het vinden van freelance opdrachten niet altijd even gemakkelijk. En toch ben je daar afhankelijk van en is het belangrijk dat er een stabiele werkstroom is. Vooral als je net begint is het lastig om voldoende werk te vinden, want je hebt nog geen reputatie en je netwerk is klein. Maar ook als je al een tijdje actief bent is het mogelijk dat de toevoer van freelance opdrachten ineens stil komt te staan. Er zijn een aantal manieren waarop je actief achter opdrachten aangaat én stabiliteit opbouwt voor jouw bedrijf.

Freelance opdrachten via een platform

Het is altijd een goed idee om gebruik te maken van een platform dat freelancers en opdrachtgevers in contact brengt met elkaar. Hier plaatsen opdrachtgevers advertenties waar freelancers op kunnen reageren. Vaak betaal je daar een klein bedrag voor. Is er een advertentie waar jij op wilt reageren, dan kiest de opdrachtgever uit alle geïnteresseerden de beste kandidaat. Het mooie van freelance opdrachten verzamelen via een platform is dat je beoordelingen krijgt van de opdrachtgevers. Zijn deze goed, dan word je sneller gekozen door een andere. Door op die manier een reputatie op te bouwen op het platform blijft dat een bron van werk waar je op terug kunt vallen, ook in de toekomst.

Hoor en wederhoor

Voor eigenaren van een bedrijf dat diensten verleent, is hoor en wederhoor een belangrijke vorm van marketing. Laat jij een klant tevreden achter, dan zal deze jou snel aanraden aan anderen en dat levert werk op. Je kunt dus freelance opdrachten binnenhalen door je werk goed te doen, maar wat als er geen werk is? Dan moet je het zaadje zelf planten en dat doe je door aan je netwerk te werken. Gebruik je huidige vrienden, familie en professionele contacten als jouw ambassadeurs. Netwerken doe je overal; net zo goed in de rij bij de kassa en op het schoolplein als bij congressen en andere professionele bijeenkomsten. Vertel mensen over wat je doet, laat je passie zien en zij zullen aan jou denken als ze je diensten nodig hebben. Hoe groter je netwerk en hoe meer je daaraan werkt, hoe meer tevreden ambassadeurs je krijgt en hoe sneller de freelance opdrachten binnen zullen komen.

Marketing

Als laatste is marketing uiteraard ook een belangrijke manier om freelance opdrachten binnen te halen. Werk aan een goede sociale media campagne en plaats regelmatig een update of berichtje voor je volgers. Als deze leuk gevonden en gedeeld wordt, dan bereik je ineens een veel groter publiek. Je kunt het aantal freelance opdrachten ook vergroten door aan SEO te werken en je website actueel te houden. Hoe hoger je pagina’s in de zoekmachine resultaten komen, hoe meer mensen er op zullen klikken. Marketing is meer dan SEO en sociale media alleen. Het kan gedaan worden via e-mail, zoekmachine adverteren, remarketing, je lokale zender, enzovoorts. Door zo actief achter potentieel werk aan te gaan via Between, bouw je aan de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *